Moskou wil je echt niet missen, als je toch al in Rusland bent

Moskou was mij nogal een stad. Met een hoofdletter s en de nadruk op het woord zelf. Als je mij ’s nachts wakker maakt en dwingt in één woord Moskou te omschrijven zou ik voor ‘groot’ gaan. Heel erg groot klopt beter, dus dat is vermoedelijk mijn reactie met m’n slaapkop rond half 8. ‘Gigantisch’ is de winnaar van de drie, klop daarvoor rond de lunch aan. Zo lopen er dwars door de stad vierbaanswegen en zijn de musea minstens zo groot.

Dat laatste is trouwens een groot pluspunt van de stad. Ik waarschuw je alvast: alles is groot in dit stukje. Zo leek er aan de de Tretjakovgalerij geen einde te komen. Helaas was dat er wel, want om vijf voor negen (’s avonds) werden we er toch echt uitgegooid. Om nog eens te benadrukken hoe vet het daar is: ik liep er rond in de veronderstelling dat het nog half 7 was. De tijd gaat snel als je het leuk hebt. Het Nationaal Historisch Museum, dat aan het ook weer zo grote Rode Plein ligt, is nog van een veel groter formaat. Jammer was wel dat de verdieping over de 20e eeuw gesloten was. Officieel is  wegens onderhoud, maar de werkelijke reden kun je vinden bij de identiteitscrisis waar Rusland het laatste decennium in verkeert. In het land worstelt men nogal met het verleden. Niet op de Duitse manier, waar het onderscheid tussen goed en kwaad duidelijk is. In Rusland ligt dat iets ingewikkelder. Men stelt vragen als ‘Was Stalin nou wel of niet goed?’ en ‘hoe zit het met Gorbatsjov?’. Laat staan Jeltsin, dan wordt de discussie pas fel. Maar wees niet getreurd: de regering is gelukkig hard aan het werk om dit allemaal recht te zetten. Even de geschiedenis herschrijven, zoals dat gaat in een dictatuur. Dan kun je straks lekker zorgeloos het gecensureerde verleden van deze wereldmacht komen bekijken. Om nog even te blijven hangen bij de absurditeit hiervan: stel je voor dat Rutte nu besluit een groot deel van het Rijksmuseum  dicht te gooien en heel het slavernijverleden uit het canon te schrappen. Zou toch tot enige kamervragen leiden, op de PVV na natuurlijk. Anderzijds hield dit onderhoud trouwens ook in dat mijn benen, die het bijna begaven, hun welverdiende rust kregen.

Om nog even terug te komen op die vierbaanswegen: dat is wel echt één van de dompers van Moskou. Als voetganger moet je bij alle stoplichten zeker twee minuten wachten, en zodra die op groen springen is het de bedoeling dat je een Usain Bolt-imitatie inzet en dus in dat zelfde tempo naar de overkant sprint om niet te worden overreden door een Lamborghini. Er zaten wegen tussen die je 15 seconden de tijd gaven, dus schrijf jezelf alvast maar in voor de lokale atletiekclub.

Mocht je je trouwens afvragen waarom dit stukje zo laat online staat, dan ben je niet de enige. Na lang erover gepeinsd te hebben en ook enige pogingen gedaan te hebben bleek er een zogenaamd writer’s block te zijn meegekomen in m’n vakantie naar Rusland.  Misschien was het slechts een herinnering van een (voor mij onbekende) hogere macht dat ik ook vakantie moest nemen. Dat de motivatie om dit gebeuren weer bij te houden juist in saaie schoolweken opdoemt, verbaasde mij in eerste instantie maar als je naar mijn Instagram profiel kijkt, begrijp je het wel. De periode van het jaar dat we allemaal weer terugverlangen naar de vakantie is begonnen, oftewel het #throwback seizoen. Het is een soort herfst, maar dan voor millennials. Genoeg bijgepraat over struggles (ook zo’n ‘millennial’ woord), laten we het weer over Moskou hebben.

Als je in Moskou loopt, is het duidelijk dat dit een stad van grootse betekenis is (geweest). Historische gebouwen zoals de gigantische Zeven Zusters van Stalin of het hoofdkantoor van de gevreesde geheime dienst vormen de stad. Daaraan toegevoegd rijzen er nu grote nieuwe flats op en vind je er duizenden Oezbeekse arbeiders (over Oezbekistan gesproken, ik zit er over een maand voor twee weken!) die hele straten aanleggen. Nog niet over de metro gesproken te hebben, die is zo groots en mooi dat mijn geliefde nummer 54 richting Gein aanvoelt als een soort Eftelingstreintje. Ook kun je de bekende Lada nergens meer vinden, Lamborghini’s en Ferrari’s en hun rijke eigenaren domineren voor het grootste deel het straatbeeld van het centrum. Dan lijkt onze (die van 020) zogenaamde fietsende grachtengordelelite toch echt een stel krantenjongens.

Om de stad (voor je gevoel) een beetje te verkleinen, kan ik je vooral aanraden de belangrijkste delen van je Nederlandse identiteit in je koffer mee te nemen. Fiets! Lopend overleef je het namelijk niet (beetje gedramatiseerd dit). Al is de metro nemen ook geen gek idee. En natuurlijk broodjes kaas voor tussendoor.

Wat ik toch wel echt jammer vind van [het centrum van] Moskou is dat je ziet dat de stad alleen nog maar voor mensen met geld is. Daarbij mis je het ‘echte’ Rusland. Al is dit natuurlijk ook het echte Rusland, de ongelijkheid is er namelijk enorm. Niet alleen op economisch vlak: het land kent veel corruptie en vriendjespolitiek en geld gaat te vaak gepaard met macht. Zo zijn sommige oude prominente communisten nu multimiljonair. Moskou contrasteert dus qua straatbeeld heel sterk met de rest van Rusland.

Doordat de stad zo niet-Russisch aanvoelt, maakt dat ik uiteindelijk de kleine stadjes het leukst vond van Rusland. Moskou is een stad met veel mooie plekken om te bezoeken, net als dat Parijs en Londen dat zijn (duhh), maar in het land buiten de grote stad weet je niet wat je zult gaan meemaken, en dat maakt Rusland voor mij Rusland. Al met al is Moskou wel echt een stad die je gezien wilt hebben. Als je toch al in Rusland bent.

Processed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 preset

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s